Schedels, Tempels & Gibbons - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Martijn Flipsen - WaarBenJij.nu Schedels, Tempels & Gibbons - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Martijn Flipsen - WaarBenJij.nu

Schedels, Tempels & Gibbons

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

10 Augustus 2009 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ben ik nu in Laos.. was ik een week geleden nog in Cambodia...

In Phnom Penh aangekomen, een leuke reisgenoot opgepikt op het vliegveld en tot de conclusie gekomen dat het een stad is met een heftig verleden en een weinig boeiend heden. De rode Khmer heeft het halve land uitgemoord in de jaren zeventig en in deze stad hebben ze een paar van deze verschrikkingen bewaard om aan de buitenwereld te laten zien hoe erg het was. Een oude basisschool was omgebouwd tot gevangenis/martelcentrum (S21) en niemand kon ontkomen aan deze tirannie. Dit valt steeds meer op als je rond gaat kijken in Cambodia en slechts weinig oudere mensen ziet (boven de +/- 35). Daarna ben je nog niet genoeg van je stuk afgebracht en ga je naar de Killing fields waar iedereen bruut is afgeslacht, zonder kogels weliswaar want die waren te duur. Om één van de verschrikkingen aan te duiden; ze hadden een boom waar de baby's tegen aan werden gegooid zodat ze dood waren.. Je loopt langs en over de massagraven en overal steken stukken kleding en bot uit de wandelpaadjes. Te midden van dit alles is een Boedistisch gebouw gemaakt waar alle gevonden schedels in worden bewaard. Dit zijn dus vele verdiepingen vol schedels... Een dag vol horror en verschrikkingen.

Stom toeval dat ik in S21 rondloop en daar wel een heel erg bekend gezicht zie. Mijn professor van de opleiding staat daar gewoon, die heel het jaar voor de klas heeft gestaan. Had de studietrip gedaan en was zelf door gaan reizen. Na een dag vol indrukken waren we s'avonds met z'n vieren; ik, hij, mijn reismaatje en een Ozzie gaan eten bij een weeshuisrestaurant. Daar worden kinderen opgeleid om in de bediening te werken en hoeven ze niet meer op straat te leven.

Vertrokken uit de toch wel deprimerende stad, reisgenootje vaarwel gezegd, de Ozzie op sleeptouw genomen en naar Siem Reap vertrokken. Beter bekend als Angkor Wat, het grootste religieuze complex ter wereld. Na een locale busrit van 7 uur (wij waren de enige twee niet-Cambodianen) in een heerlijk relaxed hostel mijn tas gedropt, een stel Nederlanders en Belgen ontmoet en op weg gegaan naar Angkor Wat. Dit complex is meer dan duizend vierkante kilometer groot en heeft vele tempels, klein en heel erg groot. Gebouwd toen wij in de middeleeuwen zaten en sommige zijn achtergelaten en al een paar honderd jaar probeert de jungle ze terug te winnen. Ik kan nu zeggen dat we twee dagen de steeds groter wordende allen prachtige tempels hebben gezien met als knaller Angkor Wat die immens groot is, enkel de tempel zelf is 400x400 meter en het omliggende nog vele malen groter, maar het zijn de foto's die het m doen. Natuurlijk zit ik nu in Laos met beperkt internet, dus een verhaaltje typen lukt nog wel maar foto's uploaden kan je vergeten...
Voor de echte geïnteresseerde lezer nog wat achtergrondmateriaal: http://nl.wikipedia.org/wiki/Angkor_Wat_%28stad%29

Na een paar dagen tempelen vertrokken naar Laos, ik had namelijk een afspraak staan om de jungle in te gaan. Het grootste National Park van Laos herbergt Gibbons, ziplines en boomhutten. Ideaal dus. Na in een half zinkend bootje de grens over te zijn gestoken en de hele bureaucratie van de Laos immigatie te zijn doorlopen kon ik beginnen aan de trip. Deze hield dan wel in dat je met een stel gasten door de modder een jeep voor moest duwen voor vele uren. Van die heerlijk ruikende modder waar je in stapt en meteen tot je knieën erin staat, van die modder waar je dan uitstapt maar je je schoen nog moet zoeken. Na 8 uur duwen, ploegen en hiken hadden we ons modderbad wel gehad, roken we zo lekker dat de varkens in het dorpje met een boog om ons heen lopen, waren we aangekomen in de diepe jungle. Daar deden we ons tuigje om, klikten we ons vast aan een zipline en doken de vrije lucht in om met een razende vaart door de lucht an een staaldraad de jungle door te vliegen. Zo kwam je ook in je slaapplaats, een boomhut, enkel bereikbaar door de ziplines en 50 meter boven de grond in (natuurlijk) een boom. Drie dagen lang hebben we ge-hiked, ge-zipped en geslapen in boomhutten. We hebben de Gibbons gezien en horen zingen, nachtelijk bezoek gehad van een andere aap en gedouched op 50 meter hoogte met uitzicht op het oerwoud. Het was geweldig!!

Na drie dagen ontberingen van de jungle en een dieet van enkel rijst en water kwamen we weer terug aan in de bewoonde wereld. Ik zou mijn reis vervolgen met de bus naar Luang Prabang.. die bus echter.. die is nooit gekomen... Wordt vervolgd ;)

Ow, en PS; voor degene die denkt dat ik enkel alleen mooie dingen doe (natuurlijk harstikke waar) even wat relativering: Het hostel in Phnom Penh zat vol ratten, die in Siem Reap vol kakkerlakken, de busritten doen denken aan veevervoer en in de jungle zaten mijn benen en voeten elke dag onder de bloedzuigers. Om van alle muggen nog niet te spreken. Maar goed, je moet er wat voor over hebben natuurlijk ;)

• 13 Augustus 2009 - 10:58

Lisanne:

Voor mij klinkt het allemaal enkel ronduit prachtig!! En die mindere dingen: that's just the price you pay to experience utterly beautiful things ;)
    kus!

• 13 Augustus 2009 - 13:25

Mama:

Hoi Martijn,
    Wat een reisverslag met spanning gelezen!!
    Wat een ervaringen daar in Cambodja.
    Daarna het bomen klimmen hangen het weer werkte niet echt mee maar het spektakel niet minder!
    Voor mij ben je heel ver weg maar toch is de wereld klein als je daar zomaar je proffessor tegen komt.
    Veel reisplezier en een goed hostel.
    Van uit Made veel groetjes kus Mama

• 13 Augustus 2009 - 15:24

Mata:

Yo broeder!
    Klinkt echt super fantastisch daar! Vooral die boomhut :) en och, muggen.. daar kom je nu eenmaal niet onderuit. en als het geen muggen zijn dan zijn het wel zandvliegen (ik haat! ze)

• 14 Augustus 2009 - 07:30

Jennie:

Hej Martijn,
    Erg herkenbaar je verhalen over Cambodja..en nu dan in het o zo mooie Laos beland. Vele herinneringen komen boven. Ben benieuwd welke plaatjes jij gemaakt hebt!
    Veel plezier nog.
    Liefs Jennie

• 17 Augustus 2009 - 10:12

Margreet:

Indrukwekkend verslag van Cambodja. De geschiedenis kennen we allemaal,maar om er nu te zijn en de verschrikkingen te zien wat is gebeurd: bizar !
    Een reis met veel tegenstellingen. Was het erg moeilijk 3 dagen zonder cola ? ;) Geniet van de dagen die volgen met duiken.
    Kus Margreet