Hoofdstuk 6: Slapen in een bar - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Martijn Flipsen - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 6: Slapen in een bar - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Martijn Flipsen - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 6: Slapen in een bar

Door: Marita

Blijf op de hoogte en volg Martijn

19 April 2008 | Panama, Bocas del Toro

Zo, we zijn dus in Bocas del Toro, Panama. We checken in bij Mondo Taitu, dit schijnt het feesthostel van Bocas te zijn en aangezien we wel zin hebben in een feestje lijkt dit ons het meest geschikt. We krijgen een tweepersoons kamer naast de keuken, net achter de bar. Het is niet veel meer dan een voorraadkast waar toevallig een bed in staat. We droppen onze spullen en besluiten vandaag het stadje te gaan verkennen. We eten wat, vinden een heel goedkoop internetcafe en verder scharrelen we wat rond bij de vele winkeltjes en kraampjes. We zijn meteen verliefd op het stadje, wat een heerlijk sfeertje hangt hier! Het is enorm toeristisch, maar ach, boeiend. Iedereen is relaxed, de locals zijn zeer vriendelijk en spreken bijna allemaal Engels. Bocas bestaat uit een paar eilandjes en wij zitten op de grootste. Er zijn vele kroegjes en restaurantjes waar ´s avonds schijnbaar nogal wat afgefeest wordt omdat bijna elke gelegenheid een ´happy hour´ kent. Ons hostel beschikt over een bar waar het happy hour al om 7 uur begint. We beginnen dus hier maar eens met ons feestje. In tegenstelling tot Costa Rica komt hier alles wat later op gang. Zo rond 10 uur begint het pas echt druk te worden en zit de sfeer er goed in! De bar in ons hostel gaat echter op 12 uur al dicht maar het feest zet zich voort op een of andere party-boot. Deze vaart steeds een stukje verder uit de kust zodat er geen geluidsoverlast is in het dorpje. Rond 2 uur gaan we maar weer terug naar het hostel om te slapen.

De volgende dag (het moet nu ongeveer dinsdag zijn... we zijn ons gevoel voor tijd een beetje kwijt) worden we helaas al om 8 uur wakker omdat het personeel in de keuken begint te scharrelen. We staan maar op en gaan op zoek naar een plek om te ontbijten. Zo rond 11 vertrekken we richting Red Frog Beach, een van de mooiste stranden van Bocas, en de goedkoopste. Je moet namelijk per watertaxi er naar toe en je moet entree betalen om het strand op te mogen. Aangezien we al genoeg mooie stranden hebben gezien in Osa vinden we Red Frog goed genoeg ;) Het strand is mooi, het eerste wit-zand strand van deze vakantie. We kruipen onder een palmboom en doen niets anders dan een beetje liggen, beetje zwemmen en een lekker kleurtje krijgen. Heerlijk ontspannen dus!

´s Avonds is het weer feest in ons hostel. Marita raakt in gesprek met een paar oudere heren (rond de 45) die voor het eerst in een hostel slapen en het enorm leuk vinden. Deze drie heren worden onze beste vrienden hier in Bocas en de komende dagen trekken we veel met ze op. Deze avond blijven we niet in ons hostel maar checken ook de andere clubs, hier zijn meer locals en draaien ze ook meer hun muziek wat we niet heel erg leuk vinden maar het sfeertje is weer prima. Ook dit keer gaan we rond 2 uur slapen.

Woensdag regent het een beetje in Panama, jakkes. Maar het is nog steeds warm dus we lopen een beetje rond door de andere helft van Bocas. We zijn beide een beetje (behoorlijk) lui dus er zit niet veel vaart in. De drie mannen gaan snorkelen met nog meer luitjes uit het hostel en wij besluiten mee te gaan. Het is best leuk, het koraal is hier voornamelijk bruin maar de vissen zijn kleurrijk. En we vermaken ons weer prima voor een druilerige middag. Ook dit keer ´s avonds weer een feestje uiteraard. We kennen nu al behoorlijk wat mensen die hier ook verblijven, erg gezellig! Er zijn veel jongeren trouwens die hier heel lang blijven, sommigen zitten hier al zo´n 10 weken! Dat lijkt me een beetje overdreven maar we willen wel graag langer blijven. We wijzigen dus ons schema, we vertrekken niet morgen naar Puerto Viejo maar gaan vrijdag in 1x door naar San Jose, we kunnen namelijk meeliften met de drie mannen. Zij hebben een huurauto en hebben nog ruimte voor ons. Beter!!

Donderdag is het erg bewolkt en het miezert weer af en toe. Maar omdat het mijn laatste echte vakantiedag is wil ik persee naar het strand. Er zijn meer mensen uit ons hostel die naar het strand gaan, dus we liggen daar met een groepje op het natte strand, heerlijk te relaxen weer. Het miezert maar 2x, en aangezien we toch nat zijn van de zee maakt dat ook helemaal niks uit. En ondanks de bewolking ben ik toch nog verkleurd! We gaan met een klein groepje eten bij een naburig restaurant en dan begint onze laatste feestavond in Bocas. Dit keer zijn we niet voor 3 uur terug in het hostel....

Vrijdag vertrekken we met een groepje van 6 richting Puerto Viejo, hier staat de auto van de drie mannen en zetten we een andere jongen op de bus. De reis gaat voorspoedig, de rijstijl van de Amerikaan achter het stuur is behoorlijk aangepast aan dat van de Costa Ricanen, dus we zoeven overal tussendoor. Tegen 7 uur zijn we in San Jose en checken weer in bij Costa Rica Backpackers. We zijn allemaal ontzettend moe, dus het is even snel wat eten en dan richting bed. Heerlijk een hele nacht door geslapen, waren we wel aan toe.

Nu is het zaterdag, de drie mannen zijn zojuist richting het vliegveld vertrokken en Martijn en ik zitten te bedenken wat we nog kunnen doen. Het miezert af en toe, zoals altijd als we in San Jose zijn dus we kunnen niet zwemmen. Voor mij is deze vakantie helaas over, morgen vertrekt mijn vliegtuig in de avond en kom ik maandagavond aan op Schiphol. Martijn vertrekt naar zijn schildpaddenproject en zal dus komende weken geen bericht kunnen plaatsen. Deze trip was voor mij Pura Vida, ik heb een hoop nieuwe dingen gezien en mijn kijk op het leven is weer wat bijgesteld. Ik ga zeker nog eens terug om met veel meer tijd overal uitgebreid van te kunnen genieten.

Een paar foto´s zijn weer te vinden op: http://picasaweb.google.com/martijnflipsen/BocasDelToro2008

En jullie reacties zijn natuurlijk harststikke leuk :) We kunnen er niet echt op reageren, we kijken liever naar buiten dan naar het computerscherm ;) maar wel heel leuk :)

• 22 April 2008 - 08:21

BramBo:

goed om te horen dat de trip je weer een frisse blik om het leven heeft gegeven... Hoop dat mijn dat ook gaat hebben :D

x b