Hoofdstuk 7: La Tortuga Feliz - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Martijn Flipsen - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 7: La Tortuga Feliz - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Martijn Flipsen - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 7: La Tortuga Feliz

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

06 Juni 2008 | Costa Rica, San José

Marita vertrok richting Nederland en ik vertrok richting het schildpaddenproject. En ik ben zojuist teruggekomen. Om het heel kort samen te vatten: het was geweldig!!

De reis er heen was al een belevenis op zich. Eerst met de bus twee uur vanuit San Jose en dan met de taxi naar de plek waar de boot ligt. Dan nog een uur varen door smalle beekjes en toen waren we er. Aan de ene kant de zee, aan de andere kant moeras. (ook wel: haaien aan de ene kant, krokodillen aan de andere kant) De natuur is prachtig, de schreeuwapen komen ons tegemoet en als we aanleggen springen de kameleons en gekko´s weg. Het project bestaat uit drie slaapzaaltjes, een keuken, een kleine bibliotheek ben een gezamenlijke overkapping waar we eten en spelletjes doen. Er wonen nog meer mensen op deze rand, onze buren, de meeste zijn gids. Het is zo anders dan San Jose. Waar daar alles tot een fort gemaakt wordt kennen ze hier het begrip deur niet eens, laat staan een slot. Ik verblijf samen met ongeveer 20 andere vrijwiligers, Nederlanders, Engelsen, Canadezen, Amerikanen, Zwitsers, Duitsers, etc. en we hebben enkel de basisbehoeften. Dat houdt in: een plek om te slapen (bij deze plekken zijn hostels slapzalen enorm luxueus) , drie maal per dag eten (rijst met bonen voor ontbijt) en water. De water voorziening is onze luxe. We pompen zelf water op en kunnen dit drinken en er ook mee douchen *bronwater uit de grond is koud ;) Er zijn zonnenpanelen maar die stroom is enkel voor twee dingen: de waterpomp en het en licht savonds in de gezamenlijke overkapping. Geheel back to basic dus.

En het was geweldig, geen moment heb ik elektriciteit gemist, telefoon of email. Alles ging zijn gangetje en was relaxed. Als je lekker dorst hebt trek je een kokosnoot van de boom, slaat deze kapot op de stam en hebt heerlijk drinken, als je honger hebt buiten etenstijd om ga je vis vangen in de oceaan en bakt deze op een zelfgemaakt vuurtje, als je het warm hebt spring je de zee in, als je lui bent lig je in de hangmat, als je sportief bent dan zijn er altijd wel mensen te porren voor volleybal of voetbal en als die palm het volleybalveld blokkeert pak je een machete en hak je deze af. En als je heel erg aan het afkicken was van cola en chocola was er 30 min lopen verderop iemand die dat weleens in huis had, gelukkig :)

Je draait diensten van 4 uur op een dag. Meestal lopen (snachts) of hatchery bewaken (hele dag door). Daarnaast doe je nog wat klussen ernaast. Mijn eerste avond was meteen raak, ik had het genoegen om meteen een leatherback te zien. Deze schildpadden zijn hel groot en machtig om te zien. Om ze dan ook te zien leggen; dat is ongelooflijk. Zo'n ervaring.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lederschildpad

Je loopt snachts het strand af om deze schildpadden te beschermen tegen de stropers. Deze willen de eieren (is een delicatesse in Costa Rica en krijgen ze veel geld voor) en als het een Green Turtle is ook de schildpad zelf. In die 4 uur leg je 15 km strand af. Soms moet je wachten als de schildpad aan het leggen is. In mijn tijd heb ik zo'n 30 grote schildpadden gezien. Vanuit het water opkomend; dat is immens, opeens zo'n groot beest op zien komen tot de eieren leggen die je dan meteen eruit vist. De schildpad de tags aflezen (dus poten vastpakken) en opmeten. De voorste poten zijn zeer sterk, die dreunen meters verder nog door op het strand als ze daarmee 'lopen'

Soms liep je met regen, soms was het zo donker dat je over alles struikelde maar meestal had je het licht van de maan of sterren die je een beetje licht gaf. Zonder elektriciteit in een hele verre radius zie je de sterren ook enorm goed en zie je constant vallende sterren. Als je loopt geeft elke stap groen licht, dat zijn de algen die dan luminiseren. Prachtig (je zaklamp hou je in je broekzak, omwille van de schildpadden mag die gewoon NIET aan)

In mijn tijd daar zijn er ongeveer 2000 eieren gered en zijn de eerste nesten uitgekomen. We hebben al 450 babyschildpadden kunnen loslaten. Prachtig, zo klein deze zijn maar zo sterk al. Je meet deze op en neemt het gewicht, dus je hebt ze zelf in je hand. Het is een prachtig gezicht.

De schildpadden blijven zo ongelooflijk, om dat proces mee te maken. Overdag ben je lekker een beetje bezig, of een dagje helemaal niet. We hadden bijna alle dagen strakblauwe lucht, heerlijk warm. Ik heb Spaanse lessen gevolgd en kan me nu iets beter verstaanbaar maken, wel begrijp ik stukken beter wat ze zeggen. Er waren krabbenplagen (honderden krabben van 20 cm grootte OVERAL (zelfs in bed), muggenplagen (tijdens de wedstrijd: wie heeft de meeste muggenbulten? hebben ze mij als winnaar uitgeroepen toen er op mijn rug alleen al meer dan honderd zaten. Zand zat overal, bed, kleren, etc. en het was echt BASIC. Maar het was GEWELDIG!!

Kijk de foto's en er zijn nog zoveel verhalen; die ik niet allemaal kan opschrijven omdat ik dan de hele nacht bezig ben; en dat kan niet want morgenvroeg zit ik in het vliegtuig naar Ecuador!!

Foto´s: http://picasaweb.google.com/martijnflipsen/LaTortugaFeliz2008

  • 06 Mei 2008 - 09:25

    Marita:

    *jaloers*

  • 06 Mei 2008 - 14:15

    Marijke:

    Hee broer,

    Ik ben inmiddels helemaal bijgelezen in je avonturen en ik ben ontzettend jaloers: was ik maar weer terug in Costa Rica. Hier is het gelukkig inmiddels ook heerlijk weer. Druk bezig met de culweek, ik mis je natuurlijk wel!

    Nog heel veel plezier en tot over een paar weekjes!

  • 06 Mei 2008 - 17:37

    Daniëlle:

    Hoi broer,
    Je verhaal weer gelezen, wat een mooie tijd heb je daar en wat zie je veel.
    Nu naar ecuador, duiken.
    Nog heel veel plezier.

    Groetjes

  • 07 Mei 2008 - 09:31

    Lisanne:

    Een verhaal weer om bij weg te dromen! En dan heb je nog maar slechts een fractie beschreven... Nu ga je alweer naar het onwaarschijnlijk prachtige natuurschoon van de Galapagos terwijl ik zieke duiven tel op de Lijnbaan, tja, verschil moet er zijn ;)

    Kus

  • 09 Mei 2008 - 18:40

    Erna:

    Wat een avontuur en geweldige ervaring. Nog veel plezier en geniet er nog lekker van.

  • 11 Juni 2008 - 06:20

    Rianne:

    heej klinkt goed! die schildpadjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Op 8 januari begin ik mijn reis door een vlucht van Brussel naar Cuba. Vanaf daar? Slechts een plan, een idee... en één ticket wat me eind maart van Los Angeles naar Sydney moet brengen...

Actief sinds 10 Maart 2008
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 35207

Voorgaande reizen:

08 Juli 2006 - 13 November 2011

Verre reizen

08 Januari 2012 - 30 November -0001

Rond de wereld in 1 jaar

Landen bezocht: