Hoofdstuk 10: Bootje varen - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Martijn Flipsen - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 10: Bootje varen - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Martijn Flipsen - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 10: Bootje varen

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

16 Juni 2008 | Ecuador, Galápagos

De Galapagos bestaat uit 13 grotere eilanden en 115 kleinere eilanden. Door de ligging ver vanuit het vasteland (1000 KM) en de relatief jonge leeftijd van de eilanden (+/- 10 miljoen jaar) is op deze eilanden een uniek ecosysteem ontwikkeld. Op deze eilanden bestaan diersoorten die nergens anders te wereld voorkomen en door de lange afwezigheid van de mens zijn de dieren hier ook niet schuw voor mensen.

Men neme een boot, een reisplan om langs een aantal eilanden te varen en een dag of 5 aan reistijd. Het was een prachtige trip!!. Nadat ik een paar dagen had gedoken op de Galapagos, slapende in het havenstadje Puerto Ayora, vertrok ik richting vliegveld. Niet om een vliegtuig te pakken maar om de organisator van mijn boot te ontmoeten. Nadat er 15 andere mensen waren gearriveerd vertrokken we richting de ‘Guantanamera’, wat ons onderkomen zou zijn voor de volgende dagen. Mijn vrees dat ik op een boot vol 65-jariga vrouwen of Japanners zou zitten bleek gelukkig ongegrond. Met nog een aantal backpackers en een aantal stelletjes hebben we een mooie tijd doorgebracht.

De boot nam ons eerst mee naar North Piaza Island. De zeeleeuwen bevolkten de aanmeerplaats dus moesten we even wachten voordat we aan land konden. We zagen op het eiland Land-Iguana’s, grote mooie leguanen, een rots vol vogels, zeeleeuwen. Een mooi begin. We gingen meteen door naar Santa Fe, waar ik de vorige dag nog met de zeeleeuwen had gestoeid, om daar te snorkelen tussen de white-tip haaien en tussen heel veel grote groene zeeschildpadden (in een ondiepe lagune van 2 meter). Na het snorkelen nog even aan land om ook deze pracht van leguanen, zeeleeuwen en vogels te aanschouwen.

De volgende dag… Espanola Island. Zeker het meest prachtigste eiland in de trip. Het is het oudste eiland van de Galapagos en ligt het verste weg. De meest prachtige witte stranden. In de ochtend waren we naar Gardner Beach gevaren om daar met een ‘wet landing’ op het strand te komen. Prachtig wit en vol zeeleeuwen en marine-iguanas. Daarna richting Suarez Point waar de alom bekende Blue-footed boobies zijn. Deze vogels hebben blauwe voeten en doen de meest grappige paringsdansen. Ook waren de albatrossen hier te vinden. Deze waved albatross vliegt de hele wereld rond en enkel op dit stukje land in de hele wereld land deze en bouwt een nest.

De dag daarna naar Floreana Island. Daar waren de flamingo’s en hadden de schildpadden s’nachts eieren gelegd (wat voor mij natuurlijk een doodnormale zaak was om te aanschouwen ;) ) Tijdens het snorkelen gezwommen met hammerheads (hamerhaaien), manta’s, mobula’s, schildpadden en octupussen. Daarna naar Post-Office Bay. Dit is een plek waar sinds 1793 al kaarten al post wordt afgegeven. De bedoeling is dat jij dan kaarten van jouw buurt meeneemt en je kan zelf ook wat achterlaten om mee te laten nemen door mensen na jou. Toen de lavatunnels in; ondergrondse gangen die gemaakt zijn door vroegere vulkaanuitbarstingen. Inclusief water tot nekhoogte, dus lekker donker en koud. Daarna nog een keer van het strand en het gezelschap van zeeleeuwen genieten voordat we vertrekken terug naar Santa Cruz. Net voordat we weggaan besluit een pinguïn dat we die nog niet hadden gezien en komt even mooi langszwemmen. Flamingo’s en pinguïns, hoezo uitersten?

Nog een avondje in Puerto Ayora en dan de volgende ochtend en bezoek aan het Charles Darwin Research Center. De reuzenschildpadden in reallife. Ongelooflijk groot, wel een beetje langzaam ;) Helaas wachtte toen het vliegtuig om me terug te brengen naar het vasteland…

Foto's: http://picasaweb.google.com/martijnflipsen/GalapagosBoottocht2008